SEO-teksten

 

Wat is SEO (Search Engine Optimization)

SEO staat voor search engine optimization. Zoekmachine-optimalisatie dus. Dat betekent dat je je website optimaliseert en daarmee vindbaar maakt in de zoekresultaten van zoekmachines. Vooral Google.

SEO-schrijven

Een absolute voorwaarde voor SEO is het schrijven van goede, unieke SEO-teksten op je website. Inclusief de juiste zoekwoorden. Je tekst blijft echter nog steeds duidelijk en prettig om te lezen. Je schrijft tenslotte in de eerste plaats altijd voor de lezer en niet voor de zoekmachine.

Waarom SEO-teksten?

Waarom zou je SEO-teksten laten schrijven? Omdat meer geïnteresseerden je daarmee op internet vinden.

Ongeveer 95% van de Nederlandse bevolking zoekt op internet via Google. Via zoekwoorden. Het merendeel, rond de 65% daarvan klikt op een van de organische (onbetaalde) resultaten op de 1e pagina van de zoekresultaten. Dat zijn de onbetaalde resultaten, dus niet de advertenties. Het is dus belangrijk om zo hoog mogelijk in Google te verschijnen.

Maar met zo hoog mogelijk in Google verschijnen zijn we er nog niet. Het is dan zaak om onder meer met de juist metabeschrijving de bezoeker te verleiden om door te klikken naar je website.

 

Zoekwoordenonderzoek

Ik kan voor u onderzoeken welke zoekwoorden je doelgroep intypt in een zoekmachine. Oftewel, met welke zoekwoorden jij het beste je doelgroep kunt bereiken.

Wat zijn zoekwoorden?
Zoekwoorden zijn de woorden die mensen gebruiken in een zoekmachine. Dit kan een enkel woord zijn, maar vaker is het een combinatie van meerdere woorden. Aan de hand van de zoekopdracht geeft de zoekmachine de pagina’s weer die het beste aansluiten op de zoekopdracht. De pagina die dat het beste doet zie je als eerste in de lijst (afgezien van de advertenties)

Hoe werkt een zoekwoordenonderzoek?
In het kort. Als eerste stel ik een uitgebreide lijst samen met mogelijke zoekwoorden. De woorden in deze lijst analyseer ik vervolgens op zoekvolume en concurrentie et cetera. Ook analyseer ik de zoektermen van concurrerende websites.

Wanneer ik achterhaald heb wat de meest relevante zoektermen zijn van je doelgroep, verwerk ik de zoekwoorden op strategische plekken op de webpagina’s of in een blogartikel. Tevens plaats ik ze in de broncode (achterkant van je website).

Resultaat: De teksten van je website zijn geoptimaliseerd voor de zoekmachines. Je teksten matchen met de zoekwoorden die mensen gebruiken. Je bent dus beter vindbaar binnen de zoekresultaten van een zoekmachine.

Conversie

Ook met meer bezoekers op je website krijgen, hebben we slechts de helft van het werk gedaan. Je wilt ze vervolgens namelijk raken en verleiden tot het doen van een actie.

Dat noemen we conversie. Ook dit kun je beïnvloeden met goede webteksten.

Hoe meer bezoekers op je website, hoe meer je je doelen kunt bereiken. Of dat nu informeren, inspireren, meer bekendheid of meer omzet betekent.

Benieuwd naar mijn werkwijze?

Samenwerken? Neem direct contact op.

9 + 8 =